Santana Land Rover (Spanje)
De productie van de Land Rover's bij het Spaanse Metalurgica Santa Anna SA is ontstaan in 1958. Van de Spaanse Defensie komt er een stevig order. Voorwaarde is (en dat is evenzo in vele andere landen gebruikelijk), dat de productie (deels) in eigen land of met tegenorders plaats vindt. Land Rover laat als tegenorder de CKD's bij Metalurgica Santa Anna SA in elkaar zetten.Eerst alleen voor de Defensie order. Als blijkt dat er ook een civile markt is (en om de torenhoge Spaanse invoerrechten te omzeilen) gaan een jaar later ook de civile CKD's via Santana de Spaanse markt op.De Serie 2 en 3 waren in-licentie-gebouwde Solihull producten. Wel verbeterde de Santana regelmatig haar eigen productie, ondermeer door al in de 70er jaren naar het metrisch stelsel over te stappen (en daardoor niet meer uitwisselbaar met Engelse onderdelen!!)In 1976 neemt Santana haar zelf ontwikkelde 6 cilinders in productie. Zowel de benzine als een diesel versie (beide 3,37 liter) , zijn volledig gebaseerd op de 4 cilinder Land Rover 2.25 blokken). Santana heeft nooit gebruik gemaakt van de Rover V8 motoren.De Australische importeur JRA heeft in Solihull meerdere malen aangedrongen, om deze Santana 6 cilinder motoren ook te gaan inbouwen. Helaas, de Engelse hebben hier nooit gehoor aan gegeven.In 1977 / 1979 komen er licht gewijzigde carrosserie eerst alleen het "Stage 1 neusje". Later ook het ongedeelde voorruit (met 3 wissers), andere koplampen etc. De Santana Land Rover's krijgen steeds meer een eigen gezicht.Vanaf 1982, als duidelik wordt, dat Santana buiten de ontwikkeling van de "nieuwe" land Rover wordt gehouden, gaat Santana verder met zijn eigen ontwikkelingen. De Santana's, worden steeds meer een "eigen" Spaans produkt. Deze 3A modellen leken sterk op de Stage One, maar hadden al een voorruit uit een stuk. De licentie Serie III bij Santana's zijn gebouwd tot 1987.Met de introductie van de schroefgeveerde 110 en 90 in 1984, stopte Solihull met de licentie overeenkomst. Voor de "Coil springs" (90 / 110) wenste Land Rover geen licentie overeenkomst met Santana aan te gaan, Vanaf dat moment gaat Santana zelfstandig verder met het "oude" (bladgeveerde) Serie 3 concept in 1982 / 1983.Als duidelijk is dat de "coil-spring" licentie niet naar Spanje zal komen, ontwikkeld Santana een modernere versie van de Serie 3, de 3A. Deze krijgen naast vele uiterlijke moderniseringen, ook de in eigen beheer doorontwikkelde 4 cilinders motoren. Een 2.25 benzine gemonteerd aan de bekende Santana 5 bak (Super 5) en een 2,25 Tubo diesel (Super 5 T). De beide 6 cilinders blijven alleen leverbaar in combinatie met de "oude" Serie 3.1984. Als in Engeland de OneTen (en later de Ninety) de Serie III aflossen, krijgt ook de Santana een verjongings kuur. De Serie 4 (!) gaat in 1985 in productie. Het op de 90 / 110 model gebaseerde (!) carrosserie staat echter nogsteeds op het Serie III chassis, dus met bladveren. De Serie 4 is alleen nog maar leverbaar met een (in eigen beheer ontwikkelde) 2,5 diesel zonder Turbo.De civile productie van de Serie 4 eindigt in 1994. Voor militaire afnemers wordt de Serie 4, inmiddels tot Santana MS4 omgedoopt, doorgebouwd tot 1998. De motor komt nu van Iveco (Turbo Daily, 2,5 Tdi van 103 pk).In 2001 wordt de Serie 4 weer in productie genomen, nu als de Santana PS10. Uiterlijk blijft de Land-Rover afkomst herkenbaar. De PS10 staat nog steeds op het bladgeveerde Serie 3 chassis. Ook voor deze civile productie is de Santana motor (LR) vervangen door een Iveco 4 cilinder diesel.In 2007 neemt het Italiaanse Iveco Santana over en ontwikkelt een "eigen" model, de Iveco Massif, welke ook nog steeds op het "oude" Land-Rover Serie 3 chassis staat.Voor wie er meer van wenst te weten (en de Spaanse taal machtig is) een leuk overzichtje gevonden: http://www.autopasion18.com/HISTORIA-SANTANA.htm of http://www.lr-mad.co.uk/en/santana Santana Land Rover Serie 3, rond 1980. Typisch voor Santana Serie 3A zijn het voorruit uit een stuk, maar met nogwel de "oude"-hoogte uit de Serie III. En daarop een derde ruitewisser gemonteerd, om het middenvlak ook te wissen (waar bij de Engelse LR's het spijltje in de weg zit.