Land Rover, slepen en bergen
Allereerst en dat geldt voor alle permanent aangedreven 4x4 voertuigen, slepen mag mits alle 4 de wielen gewoon rollen (zoals je normaal ook rijdt). NOOIT met een as geheven (met een zgn. "Lepelwagen") afslepen. LET OP: Als de motor niet meer loopt, heb je ook geen stuurbekrachtiging en rembekrachtiging meer. En een (geladen!) Land Rover van 2 tot 3 Ton remt erg slecht zonder die bekrachtiger, Gebruik daarom een voldoende lang sleeplint, zodat je bij plotseling remmen met die 2 @ 3 Ton niet meteen tegen je voorligger zit.Zorg altijd dat je sleeplint voldoende capaciteit heeft om jouw voertuig te trekken. En gebruik voor bevestiging bijvoorkeur geschroefde D sluitingen. Elke Land Rover heeft hiervoor voor en achter een solide bevestigingsoog, Gebruik bijvoorkeur een kinetisch-sleeplint of touw. Hiermee voorkomen je dat er harde klappen tijdens het optrekken ontstaan, Zet altijd je contact aan en je stuurslot vrij! Met ingeschakeld contactslot werken ook je rem en knipper lichten gewoon! En mocht het op een bergingsvoertuig uitdraaien, geef dan ook je gewicht (en eventueel je hoogte) door!SLEPEN, per type Land/Range Rover gespecificeerd in "wat wel en wat niet kan":FREELANDER I Rollende op 4 wielen is gelijk aan het normaal rijden. Geen probleem dus bij motor uitval. Omdat de motor niet loopt, circuleert er ook geen koelwater door de IRD. Omdat deze echter niet belast wordt door het motor vermogen is dat over een kort (< 50 KM) afstand en met beperkte snelheid (< 80 KMh ) geen probleem. Bij aandrijvingschade (visco, IRD !) mag een Freelander uitsluitend per bergingsvoertuig vervoerd worden. Een Freelander NOOIT met een lepelwagen verplaatsen. Ook niet over een korte afstand. De viscokoppeling wil sperren, als een van de assen stilstaat. De sperkracht kan de IRD in zeer korte tijd onherstelbaar beschadigen. P.S. Op de remmenbank van bij de APK gebeurt hetzelfde! Een as staat stil, de andere op de rollerbank. Alleen hier is zowel de rolsnelheid als de tijdsduur zo kort, dat de koude viscokoppeling niet direct zal sperren. Serie I, II en III (uitgezonderd de "Stage One" V8 ) Omdat deze geen permanente 4 wielaandrijving hebben, kunnen deze als de voorwiel aandrijving uitgeschakeld staat, ook veilig met een "lepelwagen versleept worden. Bij aandrijflijn schade (versnellingsbak, tussenbak) en transport per "lepelwagen", moet de aandrijfas naar achteren gedemonteerd worden voor het slepen. Maar op "safe" is het, om bij aandrijflijn schade per bergingsvoertuig / auto-ambulance te laten vervoeren.LAND/RANGE ROVER met een LT230 tussenbak of LT95 versnellingsbak [ dit zijn de Serie III V8, de 90/110/127 vanaf 1983, Defender, Discovery I & II en Range Rover Classic tot MY 88 ] Rollende op 4 wielen is gelijk aan het normaal rijden. Geen probleem dus bij motor uitval. Schakel de tussenbak in de middelste stand, zodat de (automatische-) versnellingsbak losgekoppeld wordt en stilstaat (schakel NOOIT de sper in bij het slepen) Indien er een lepelwagen voor afslepen komt, dan de aandrijfas aan het achteras zijde los nemen en opbinden tegen het chassis. NOOIT met een lepelwagen laten slepen, zonder het demonteren van de aandrijfas, zelfs niet over een korte afstand. Het middendifferentieel is niet gebouwd op het langdurig draaien met een stilstaande aandrijfas. De lagering van het middendifferentieel kan onherstelbare schade oplopen en zelfs vastlopen. Mocht het om veiligheidsredenen toch noodzakelijk zijn om snel met lepel af te slepen, doe dit dan uitsluitend met een lage snelheid (< 10 KMh ) en niet verder als naar een veilige plek. Bij aandrijflijn schade (tussenbak, assen) mag er uitsluitend per bergingsvoertuig / auto-ambulance vervoerd worden.RANGE ROVER (Classic) met een Borg Warner tussenbak (1988 - 1996) Rollende op 4 wielen is gelijk aan het normaal rijden. Geen probleem dus bij motor uitval. Schakel de tussenbak in de middelste-stand, zodat de (automatische-) versnellingsbak losgekoppeld wordt en stilstaat. Indien er een lepelwagen voor afslepen komt, dan de aandrijfas aan het achteras zijde los nemen en opbinden tegen het chassis. NOOIT met een lepelwagen laten slepen, zonder het demonteren van de aandrijfas, zelfs niet over een korte afstand. Het Borg Warner middendifferentieel heeft namelijk een viscokoppeling als midden sper. Deze zal bij slepen met lepelwagen dus gaan sperren. Met kans onaanzienlijke schade aan de aandrijfketting in de tussenbak. Bij aandrijflijn schade (tussenbak, steekassen) mag er uitsluitend per bergingsvoertuig / auto-ambulance vervoerd worden.