Het klinken van remvoeringen

Als je schoenzolen versleten zijn, wat moet je dan, nieuwe kopen of verzolen. Bij remschoenen is dit niet anders. De besparing op een Land Rover 88" die rondom van nieuwe schoenen moet worden voorzien is aanzienlijk! Omdat het een redelijk ongecompliceert karwei is kan ik het iedereen aanbevelen.Wel is het voorwaarde dat de metalen delen van de schoenen in redelijke staat zijn en dat de oude remvoeringen ook van geklonken frictiemateriaal zijn voorzien.Na 15.000km met ook wat gestoei in het terrein zagen de remschoenen van mijn 88" er als volgt uit. Het frictiemateriaal kon bij twee van de schoenen met de hand verwijderd worden en de klinknagels (en het staal van de schoenen) liepen tegen de trommels. De eerste stap is het verwijderen van het oude voeringmateriaal, met een stevig staafje (een pendrijver) en een hamer kunnen de oude klinknagels terug door het klinkgat worden geslagen. Vervolgens de schoenen schoonmaken en inspecteren op mechanische beschadigingen.Het gekochte frictiemateriaal komt compleet met klinknagels en het frictiemateriaal is al van passende gaten voorzien. De volgende stap is het klinken van de voeringen. Dit gebeurd door het holle deel van de klinknagel open te buigen. Wat je hiervoor aan gereedschap nodig hebt zijn een bankschroef, hamer en twee stalen pinnen, een met een konische punt en een met een rond uiteinde van ongeveer de diameter van de klonknagelkop. Plaats nu de pin met klinknagelkopdiameter in de bankschroef, leg het frictiemateriaal tegen de schoen en steek een klinknagel van buiten af door het gat. Plaats het samengestelde geheel boven het uiteinde van de pen in de bankschroef. Zet nu met de konische pen in de opening van de klinknagel en geef met de hamer een tik zodat de nagel rondom uitbuigt. Steek de volgende nagel in de schoen en herhaal deze actie. Met een wat vlakkere konus of bolkophamer word vervolgens de klinknagel afgevormd. Let wel op dat je de zachte nagels tijdens het verder uitzetten goed afsteund op de pen en dat je het zachte nagelmateriaal niet afsnijdt op de hardere randen van openingen in de schoenen. Voor het klinken kun je ook gebruikmaken van een (zware) kolom boor machine. Je zet de pen in een machine klem recht onder de boorkop. Met de konische pen in de boorkop de boor STILSTAAND omlaag halen. Met gevoel doortrekken en de klinknagel verwijdt vanzelf. Er is voor de in de remwereld toegepaste koperen nagels nauwelijks kracht nodig. Zoals reeds omschreven, bij te hard doortikken kun je de felsrand afsnijden. Met de boorstandaard gaat dit wat gecontroleerder. Zelf klinken of laten lijmen van remvoeringen?Losse remvoering is bij vele automaterialen (groot) handels bedrijven zo van de plank te koop. Er rijden nog steeds vele merken met remtrommels rond en gelukkig is de diameter van de trommels en de "schoenmaat" de laatste jaren redelijk gestandaardiseerd. Losse "standaard" voeringen zijn vaak wel langer en moet je naar het origineel zelf inkorten. Doe dit wel!Een langere voering remt namelijk NIET beter. Ook zit er verschil tussen de oplopende en de aflopende schoen. De grootste remkracht levert de oplopende schoen, vandaar dat er voor vaak 2 remcilinders gemonteerd zijn.Over lijmen gesproken. Bij diezelfde automaterialen handel kun je dit ook meteen laten lijmen. Lijmen in NIET zelf te doen (wordt gebakken), maar is vaak met één of twee dagen klaar. Heb je mooi de tijd om de rest eens krities na te lopen. Lijmen heeft boven klinken nog een voordeel. Doordat de voering tijdens het remmen door de hitte uitzet, zal er bij geklonken voeringen altijd enig vervorming optreden. Gelijmde voering zitten strak tegen de remschoen, waardoor deze vervorming nauwelijks optreed. De remwerking blijft daardoor ook bij langdurig remmen constanter. Los daarvan, de remvoering "koelt" beter waardoor "fading" (terug lopende remwerking door vervorming en verhitting) minder wordt.Over asbest:Inderdaad, in (vele) oudere remvoeringsmateriaal is asbest verwerkt. Zelfs in nieuwe !!!.(uit oude voorraad). Dit moet sinds 1998 altijd op de verpakking vermeld staan (Contain asbestos). Bij verwijderen eerst een uurtje in een emmer water leggen, daan geeft het bij verwijderen nauwelijks stof. Vervolgens de oude voering in stevig plastic inpakken en bij de chemocar van je gemeente inleveren. Asbest op zich in niet gevaarlijk, het is het vrijgekomen stof en het vervolgens inademen van deze. Dus NOOIT met perslucht de remtrommels en schoenen schoon blazen. Doe dit gewoon in een emmer water "schoon" wassen.

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin