Gereedschap presentatie LRCH TC avond 10 feb 09

Gereedschap presentatie LRCH TC avond 10 feb 2009Ook een Land-Rover heeft zijn beperkingen in ruimte en laadvermogen. En een zwaar beladen auto zal eerder met pech te kampen krijgen door overbelasting als een leeg voertuig. Reken dus altijd in grammen, ondanks dat je het niet zelf hoeft te dragen.Allereerst, goed gereedschap. Gereedschap is duur en weegt veel!Wees daarom ook uiterst kritisch met het samenstellen van je gereedschapset.Land Rovers tot 1983 (Serie I, II en III) hebben alleen bouten en moeren inch maten. Alles wat je er later zelf op en aan geschroefd heb, zal hoogst waarschijnlijk met metrische bouten en moeren gebeurd zijn.Land Rovers, gebouwd tussen 1983 en 1990/92 (90, 110, RRC) kom je zowel Inch als Metrisch schroefwerk tegen.Vanaf de introductie van de Discovery en de Defender 300Tdi (en uiteraard ook de Freelander en RR 38A) is in principe alles in Metrische maten uitgevoerd (alleen de aandrijfassen zijn nog Inch).Kortom, bij een aantal Land Rovers zal je dus alles dubbel (Metrisch en Inch maten) mee moeten nemen. Duur en zwaar!Voor deze voertuigen raad ik aan om een set 'Metrinch' gereedschap aan te schaffen.Duurder, maar door een set, uiteindelijk toch goedkoper. Is je Land Rover geheel Metrisch, koop dan uiteraard gewoon Metrische sleutels en doppen.Steek of ring sleute​ls? Beide!Je heb van elke maat altijd twee nodig om een bout en moer aan te draaien. Koop dus alleen die maten welke je echt nodig hebt. Voordeel van een box is dat het meteen overzichtelijk op te bergen is. De minder gebruikte maten (b.v 12 en 14) kun je dan vervangen door er een extra 11-7/16 en 13-1/2 aan toe te voegen. Hou je alles in en box.[ Metrinch Set met ring/steek en doppen kost ongeveer 150 Euro ]Praktisch en mijn persoonlijke voorkeur zijn zgn. ring/steek sleutels combinaties van een maat. Heb je er ook 2 van elke maat van nodig, maar geeft je wel 3 mogelijkheden om te benutten.Schroevendraaiers.Handig is om in plaats van een hele set met allerlei losse schroevendraaiers in diverse maten en uitvoeringen, een ¼” Hex BIT set te kopen (1/4 inch zeskant aansluiting).Allereerst, welke soorten schroeven en dus schroevendraaiers er bestaan?? Wel, vele:De bekende “platte”, in vele breedte maten,PH = Philips Head, ontstaan in Amerika om schroeven tijdens het productieproces mechanisch aan te draaien,PZ = Pozidrive, komen in auto's nauwelijks voor ( Is ontwikkeld als kruiskop systeem voor “houtschroeven”. De PZ is “zelflossend” ),Inbus = de bekende "binnenzeskantschroef". INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte. Zijn zowel in Metrische als in Inch maten. Inmiddels in de productieprocessen verdrongen door Torx.TX = Torx, Heeft als voordeel een betere overbrenging van de kracht van de mechanische schroevendraaier op de schroef en minder kans dat deze uit de schroef schiet. Hierdoor wordt de montage makkelijker. Feitelijk de opvolger van de PH en in de auto-industrie steeds vaker toegepast,TPX of Torx TR (Tamper Resistant torx, afgekort Torx TR). Uitwendig dezelfde Torx maten, maar voorzien van een gat in het hart. (Vele “verzegelde” onderdelen, b.v. de inspuitpomp bij een diesel, zijn voorzien van deze Torx TR schroeven. Betekend eigelijk; niet zelf aan sleutelen)Doppen, met name de kleine maatjes (t/m 11 of 7/16),Een schroevendraaier handvat (makkelijkst is een met ratel), waarin de ¼ Hex bits passen,Een kleine ratel, waarin eveneens de ¼ Hex bits passen,Eventueel aangevuld met verlengstukken en een 'flex'-spiraal in ¼ Hex.TIP:Losse Bits zijn er in elke maat en soort te koop. Zo kun je bijvoorbeeld de PZ-bits (deels) vervangen door grotere Torx maten en/of Torxs TR, welke meestal in een standaard set niet aanwezig zijn.

    Doppendoos.Een complete doppendoos lijkt praktisch, maar ook behoorlijk zwaar!En zitten de juiste maten er ook inderdaad in? Controleer zelf gewoon met de doppendoos in de hand welke passen. Zal je er achter komen dan bij Metrische voertuigen 11, 12 en 14 waarschijnlijk nergens op passen. Vervang deze door doppen welke je vaak gebruikt en je wielmoer maar en laat de ongebruikte maten gewoon thuis.TIP:Neem 6 kantige doppen. Zeker op vuile en/of roestige bouten en moeren zijn hebben ze meer grip. Heb je 'lege' plekken in je doppendoos, vul deze dan met een setje 12 kantige doppen van de veel gebruikte meten (schroefdraad M6 = dop 10, M8=13 en M10=17),Voor de wat oudere modellen, vul de vrij gekomen plekken in je doppendoos aan met Engelse maten.Uitbreiden met een verloop stukje van 1/2 (of 3/8) binnenvierkant (past in je doppendoos ratel) naar ¼ Hex. Kun je ook je Bitjes met het zwaarder gereedschap uit de doppendoos combineren.

      Zelf gebruik ik een kleine solide kunststof Metrische doppendoosje, waarin ik een aantal doppen heb uitgewisseld voor Engelse doppen. Compact, licht en overzichtelijk.Bahco, tangen, hamer e.d.Een grote Bahco is nooit weg. Kun je ook gebruiken om iets recht te buigen.Goede tangen zijn niet goedkoop. Vaak lokt dan een complete set. Ik koop ze liever apart, ieder geschikt voor zijn doel;Waterpomp tang, maar dan wel een die goed verstelbaar is (met sleuven, geen sleutelgat model) en vooral weinig zijdelingse speling heeft,Zijkniptang. Koop er een van een goed merk, waarmee indien nodig zelfs staaldraad gekipt kan worden,Spitse punttang (telefoon tang) met lange gebogen bekken,Griptang, met halfronde bek. Kun je dingen mee vastzetten, bijvoorbeeld om het af te zagen. Vaak ook bruikbaar voor kapot gedraaide boutkoppen en moeren,Een goede bankhamer mag zeker niet ontbreken,Een goede metaal beitel,Drevel met een slanke punt,Stanley mes, met reserve mesjes en zaagbladen,En ja, daar kun je nog van alles aan toevoegen, zoals;Set goed bandenlichters,en... , maar bedenk, of je ook zal gebruiken !en een kleine bijl is makkelijk voor een kampvuurEn verder in de 'Toolbox';Ty-raps, in vele maten. Koop nylon geen PVC ty-raps. Nylon kunnen 140 graden hebben, voordat ze week worden en hun spanning verliezen. Kun je zelfs een waterslang tijdelijk mee vast zetten of repareren.Duck-tape (aanvulling, na tip van "Grizzly"), LET OP, in vele bouwmarkten is "vanalles" onder de noemer "Duck"-tape te koop. Hoedt u voor namaakDe echte "Rescue"-tape, in de evenementenbouw ook als "helikopter"-tape aangeduid, plakt echt op alles, zowel nat als droog en zowel ver onder als ver boven het vriespunt. Deze met glasvezel versterkte tape is sterk genoeg om zelfs een gesprongen waterslang te herstellen. Met een paar Ty-raps erom is de reparatie geschikt om thuis te komen. Wel de dop van het expansievat eraf laten en de opening met een stuk stevig plastic afsluiten, zodat er geen druk meer kan ontstaan.RVS (ijzer-)draad van 1 mm (inconel draad), kun je b.v. een nieuwe gaskabel van maken. Trek de oude binnenkabel uit de buiten kabel, ijzerdraad erdoor, op de pomp vastzetten, aan pedaal vast en u kunt weer! (heb zelf zo eens 1200 km gereden).Isolatie tape; Neem de PTE kwaliteit, b.v. van 3M, welke ook bij warm worden niet loslaat.Poetslappen (oude handdoeken, kun je meteen je gereedschap "rammelvrij" in oprollen),Tube 'Droge' garagezeep,Vetkrijt,Tube Vaseline,Isolatie matje, zo'n Camping matrasje met gesloten celstructuur (laat geen water door en isoleert op een koude grond)Wielen en banden.Met een voetpomp een 7.50x16 oppompen bij 40 + graden?Als je routes gepland heb waar regelmatig de bandenspanning moet worden aangepast, investeer dan in een goede 12 Volts lucht compressor.En voor niet 'professionele' gebruikers, hoeven niet eens duur te zijn. Bijvoorbeeld de lichte Mannesman 12V compressor, welke leverbaar is bij Conrad (35 liter/minuut en max. 17 Bar, 12 Volt en stroomverbruik tot 25 Amperé)Conrad Nederland: Mannesman Vrachtwagencompressor € 36.99Hi-Lift JACK. Deze is ook goed als krik bij het banden wisselen bruikbaar.Koop er wel meteen het Land-Rover hulpstukje bij, wat past in de ronde gaten voor en achter (Serie t/m Defender).Daarnaast kun je er ook jezelf mee uit vele benarde posities bevrijden.Er zijn 3 lengtes; 42" (106 cm), 48" (122 cm) en 60" (152cm). Neem de lange 60” uitvoeringTIP:Autokrik in PVC box. Vervang de zware en onhandige mechanische Land Rover krik door een compacte 2 tons "garage"-model autokrik in een kunststofbox. Zijn regelmatig bij o.a de Aldi en Praxis in de aanbieding. Hoef je niet helemaal onder de as te kruipen om de auto op te krikken. En door de brede voet staat stabieler als een pot-krik. Maak van een stuk multiplex meteen een extra onderzetplaat, waarop de autokrik stevig staat. Bij mijn 110 ligt deze onderzetplaat (ong. 40 x 50 cm) onder de bestuurders stoel, klem tussen de (2 cm verhoogde) stoelrailsen. Let wel, een auto-krik heeft beslist niet dezelfde kwaliteit van een vele malen duurdere garage-krik. De genoemde Aldi-autokrik is bedoeld voor onderweg, b.v het verwisselen van een band, het reinigen van de remmen na het terrein rijden, het controleren van een wiellager ed.Leg bij opkrikken altijd je reservewiel onder de auto ter hoogte van een chassisbalk. Gaat door wat voor reden ook de krik om, valt de auto nooit volledig op de grond. Is er altijd ruimte om de krik opnieuw en beter te plaatsen.

        Werkplaatshandboek.Er zijn origineel handboeken van Land Rover in Engels, maar ook in het Frans, Arabisch en Spaans te koop.Ga je naar Afrika, bestel dan (ook) het werkplaatshandboek in het Frans (via een Franse internet-site).Vele (Noord) Afrikanen beheerst deze taal beter als Engels.Verder levert Haynes voor de meeste Land Rover modellen (ook de Serie's) goede en compacte Workshopmanuel in het Engels met vele duidelijke foto's. Zelfs al kan je de reparatie niet zelf uitvoeren, ook een niet specifiek in de Land Rover techniek ingewijde monteur “spiekt” graag even mee in een "Workshop Manual". En bij een taal-barriere, spreken plaatjes boekdelen!TIP:Noteer in je werkplaats handboek de juiste codes of het hele ingeslagen nummer van de motor, versnellingsbak, tussenbak en assen van jouw Land-Rover. Bij Land Rover is niets vanzelfsprekend.Noteer, eventueel met behulp van de magazijn man bij de dealer/handelaar, de bestelnummers van zwakke onderdelen in je werkplaats handboek. Hij weet door zijn omzet wat de zwakke delen zijn en kan ook de juist versie herkennen. Niks is lastiger om na een week wachten versie A te ontvangen terwijl je toch versie B had moeten hebben.Maak kopietjes van de voorkomende reparaties zoals schokbrekers, wiellagers ed. Tijdens het sleutelen heb je ongetwijfeld olie handen en vaak geen wasplek in de buurt. Ook een locale hulp wil graag je boeken behouden voor de volgende toerist!

          Werkplaatshandboek op CD-ROM.Reken er niet op dat er in elke rieten hut een PC met CD-ROM drive staat of een printer. Alleen als je eigen laptop mee reist goed bruikbaar.De RAVE CD's zijn beschikbaar vanaf ongeveer MY89, dus de introductie van de Discovery en de Defender 200 Tdi. Helaas is de “Microcat” onderdelen CD ROM wat lastig te installeren.TIP:UPS en DHL bezorgen "World wide" (bestemmingen kun je via internet plannen). Als je tijdens een langdurige reis een uitgebreide service plant, maak dan thuis, eventueel samen met je dealer, een "Service-pakket" verzend klaar. Je achterban kan het dan verzenden op het moment dat je het nodig hebt. Laat de afzender betalen, scheelt een hoop "corruptie" bij het ophalen. Werkt echt!Print voor vertrek die pagina's uit, waarvan je denkt dat jij (of een locale garage) onderweg voor gepland onderhoud gebruik zal maken. Verklein de A4 afbeldingen tot A5 formaat en stop ze in PVC mappen in een A5 ringband.Gebruik je een leesbril? Laat dan een veiligheidsbril op leessterkte maken. Kost aangemeten, inclusief een stevige koker en zijkapjes ongeveer 150 Euro.

            Tot slot.Vaak nemen we, gewend aan de westerse luxe, veel te veel mee.Bedenk dat je ook met een rugzak de wereld rond kunt reizen en onderweg is veel meer te koop als je denkt.Bedankt voor jullie aandacht en sleutel ze, Rob Dekker, Technische Commissie LRCH, 02-2009

                 

            Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

            Gebruikerslogin