Freelander I: Viscose koppeling TESTEN

Normaal gesproken moet ee​n visco een auto leven lang (= meer als 250.000 km) mee gaan.Helaas, de praktijk levert vastgelopen visco's van net 30.000 km oud. Vooral (zware) aanhanger gebruikers verslijten nogal eens een visco. De reden is simpel. Bij zwaar trekken willen de voorwielen van de Freelander al snel doorslaan. Dan grijpt de visco in. Als gevolg daarvan komt een groot deel van de trekkracht (het koppel) via de visco naar de achterwielen. Zeker als er ook nog met een forse kogeldruk gereden wordt, krijgt de visco tot wel 90 % van het aandrijf koppel door te zetten richting achteras.Een Viscose koppeling blijft echter een "open" verbinding (is beslist geen sper). Door slip kan deze extreem heet worden. Vastlopen is in 90 % van de gevallen ook het gevolg van oververhitting, waarna de lamellen kromtrekken en in elkaar vastlopen.Er zijn 2 eenvoudige uit te voeren testen: Rij op een onverhard parkeer terrein LANGZAAM een rondje met je stuur maximaal ingedraaid. Zolang je langzaam rijdt, blokkeert de visco niet. Trekken de achterwielen dan een slipspoor (met name het achterwiel in de binnenbocht), dan kan de Visco vast zitten. Krik de Freelander zodanig op, dat er één achterwiel vrij van de grond komt. Als je deze (met enige kracht) kunt rond draaien, terwijl de voorwielen en het andere achterwiel stil blijven staan, is de Visco oké. Doe deze laatste test als de Freelander tenminste een uur heeft stilgestaan. Na een bochtige (stads-)rit kan de visco warm zijn en behoorlijke weerstand geven (enigszins sperren). Gaat het relatief gemakkelijk of gaat het helemaal niet dan is het foute boel.Een vastgelopen Visco zorgt binnen redelijke termijn voor een te zwaar belaste tussenbak en die is erg duur. Bodem prijzen voor Visco zijn ongeveer 650 euro en je kunt dan ook beter de 2 lagers voor en achter de visco vervangen die zijn ieder 70 euro. Ben je een redelijk handige sleutelaar dan kun je dit prima zelf. Een tussenbak zit tussen de 1000 Euro, ex montage. Garage prijs voor een totale reparatie kunnen oplopen tot 3500 Euro. Maar vaak merk je het al eerder aan het rijgedrag.Als de Freelander, met name op een natte weg, rechtdoor neigingen krijgt, zit mogelijk de visco al vast. Zwaarder sturen, bijvoorbeeld bij het inparkeren, kunnen ook duiden op een vast gelopen visco. Gelukkig leert de praktijk, dat onder normale gebruiksomstandigheden een vast gelopen viscokoppeling minder vaak voorkomt, als menigeen doet voorkomen.Over de gevolgen van het vastlopen van de Viscokoppeling. Dit is (meestal) een soort ketting reaktie; In 90 % van de problemen in de aandrijflijn van de Freelander I, loopt eerst de viscokoppeling vast (zoals hierboven beschreven). Hierdoor wordt de aardijflijn tussen voor en achterwielen "star" (zoals met een Serie LR in zijn 4x4 de weg op) Vervolgens gaat de aandrijflijn wringen. Dit wringen gebeurt niet alleen in de bochten, maar permanent. Een Freelander heeft namelijk voor en achter een ongelijke overbrengingsverhouding in de differentieels. Deze "wring"-kracht moet zich ergens tegen afgezetten. Dat zijn het achter differentieel en de IRD-unit. Zoals vaker, de zwakste schakel verliest het meestal en dat is de IRD-unit. Hoewel er ook Freelanders zijn, waar de IRD het overleefde en het achterdifferentieel vastliep. Controleer bij aandrijflijn schade dan ook altijd of er in de achterdiff. metaaldelen zitten. Gewoon de olie netjes aftappen in een schone bak en met een magneet er door heen. Blijven daar splinters aan hangen, wees dan bedacht op nog meer "narigheid". Dit verversen is zowiezo aan te raden. Door de wringkracht kan de olie overbelast (te heet) geweest zijn en zijn werking dus verloren hebben. Is de Viscokoppeling vast gelopen, vervang dan ook de beide lagers voor en achter de visco. Door overbelasting kunnen deze namelijk inwendig behoorlijk beschadigd raken (blauw gelopen).

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin