Freelander I: IRD
IRD, Intermediate Reduction Drive unitDe Freelander I is voorzien van een extra reductie, de IRD unit. Deze IRD-unit is een tussenbak met een vertragende overbrengingsverhouding. Het doel van de IRD is meer trekkracht (koppel) te verkrijgen op de aangedreven wielen. Deze IRD tussenbak is achter de standaard Rover of Getrag versnellingsbak geplaatst.Tevens zorgt de IRD unit voor de haakse overbrenging voor de aandrijving naar de achter wielen. Omdat een haakse overbrenging onder zware (terrein) belasting erg heet kunnen worden, is de IRD opgenomen in het koelwatercircuit van de motor. Een reductie van 1 : 1,467 wordt toegepast op de 1,8i benzine uitvoering. Omdat de Diesels hun motorkoppel op een lager toerental hebben, is daar een minder korte reductie van 1 : 1,351 toegepast. Ook de V6 heeft deze 1 : 1,351, maar dan uitsluitend in combinatie met een automatische versnellingsbak. De IRD is een vaste overbrenging en in tegenstelling tot de Defender en Disco niet schakelbaar.Omdat de IRD de eind overbrenging inkort ten opzichte van een (Rover) personenauto, is de totale overbrenging (ongeveer) even hoge als van een Defender die in zijn "hoog" staat geschakeld.