Freelander I: HDC
HDC: Hill Descent ControlHet HDC is een hulpmiddel, welke probeert tijdens het afdalen van een helling de snelheid onder controle te houden. De HDC bij de Freelander is vast afgesteld op 9 KMh en zit gekoppeld aan het motor management, het ABS en het ETC systeem. Het HDC systeem is handmatig in en uitschakelbaar en is alleen actief in de eerste of de achteruit versnelling (voor de automaat, zie instructie boekje).De HDC maakt gebruik van de ABS / ETC snelheidssensoren. Tijdens het afdalen meten de wielsensoren nauwkeurig de draaisnelheid van elk wiel. Bij afdalen rem je primair op de motor, zet de Freelander dus NOOIT in zijn vrij. Als de snelheid boven de 9 KMh komt, treed automatisch de (mits ingeschakeld) HDC in werking. Daal je te snel, dan wordt de elektronische opgebouwde remdruk over de vier wielen verdeeld. Pulseren worden de wielen individueel bijgeremd. Dit merkje aan het "slaan" van de wielen. Geen paniek, hoort zo! Verliest één wiel (tijdelijk) zijn grip, dan regelt de ABS module de remdruk voor dat wiel terug tot de snelheid weer gelijk is. Hierdoor wordt blokkeren en daardoor wegglijden voorkomen. Alle vier de wielen blijven met gelijke snelheid draaien waardoor de Freelander goed onder controle blijft. Feitelijk een normale ABS rem cyclus. Alleen wordt nu de remdruk niet met je rechtervoet maar veel nauwkeuriger middels een door de elektronica gestuurde pomp opgebouwd.Voorwaarde voor het optimaal benutten van de HDC ondersteuning is om absoluut van gas-, rem- en vooral koppelingspedaal af te blijven. Je kunt bij een dagje terrein rijden gerust de hele dag de HDC aan laten staan. Zodra je gas geeft of zelf remt overrule je het systeem, zelfs tijdens het afdalen.De HDC kan tot afdalingen van zo'n 33 procent (en dat is echt stijl) de Freeelander onder controle houden. Uiteraard, mits er voldoende grip onder de wielen voorhanden is. Op een gladde helling, bijvoorbeeld met vast gereden sneeuw, moet je niet op een wonder rekenen. Toch kun je beter op de HDC gecontroleerd en niet te snel gaan en zo de auto onder controle houden als dat je ongecontroleerd "gelanceerd" wordt. Is de HDC actief, brand het controlelampje constant, niet actief (maar wel ingeschakeld) knippert het lampje.