FAQ Automatische versnellingsbak
Over de automatische versnellingsbakken krijgen wij regelmatig vragen. Onderstaand een overzicht van de meest voorkomende vragen:Q: Hoe zit dat met de "Sport"-stand?A: Het op en terug schakelmoment wordt bepaald door door het openen en sluiten van hydraulische ventielen in "het brein" van de automaat. Bij de EH versie, worden een aantal van deze ventielen electrisch bediend. Het moment van open of dicht schakelen van deze "electrische" ventielen wordt door de ECU (motormanagement) bediend. Deze ECU kan dus op elk moment de ventielen laten werken, onafhankelijk van "mechanische" (vaste) waarden. Je kunt dus ook verschillende programma's in de ECU laden. Bijvoorbeeld bij de Discovery III zelfs 5 verschillende programma's aansturen. Zoals "Sneeuw". Dan slaat de automaat de eerste versnelling over en rijdt in 2 weg. Minder kans op doorslippen (en het aktiveren van de ETC)Q: Roetmeting APK met automaat. In welke stand van de selector kun je dat het beste doen? Want zo'n bak vind dat waarschijnlijk niet zo fijn!A: Tot 2000 werden bij de APK geen roetmetingen uitgevoerd bij een diesel met automaat. Testen hebben inmiddels uitgewezen, dat ook op een voertuig met automaat veilig (voor de automaat dan !) een roetmeting kan worden utgevoerd. De automaat UITSLUITEND in P (of N) zetten. In deze stand wordt er namelijk geen inwendige druk opgebouwd op de schakel ventielen en koppelingsplaten. NOOIT in stand D (of 3-2-1-R) een roetmeting (laten) uitvoeren. Hierbij kan ernstige schade aan de koppelingsplaten van de automaat ontstaan (tot zelfs verbranden aan toe)Q: Mag je een auto met een automaat slepen?A: Als je een auto met automaat sleept, draaien de tandwielen via de aandrijdas gewoon mee. Alleen staat de door de motor aangedreven oliepomp stil. De smering in de automaat zal dus minimaal zijn. Daarom alleen slepen als het ECHT noodzakelijk is. Houdt daarbij de snelheid laag, maximaal 40 Kmh (voor een Land/Range Rover) en doe dit slechts over een korte afstand (bijvoorbeeld tot een betere/veiligere parkeer plek). Bel daarna een sleepdienst en vraag om een wagen, waarop de complete auto geplaatst kan worden ( dus geen "lepelwagen" ) MAAR: Bijna alle Land/Range Rover's hebben een Transferbox (LT230 en BW) waar tussen de H en L ook een vrijstand zit ! ! In deze stand is de automaat losgekoppeld van de aandrijving. Omdat de automaat dan niet meer meedraait, kun je je dus onbeperkt laten slepen ( wel altijd met 4 wielen op de weg slepen! Dit om het midden differentieel niet te slopen ).