EGR systeem (exhaust gas recirculation)

Op een 300Tdi en Td5 modellen zitten een EGR klep (exhaust gas recirculation), welke het uitlaatgas deels terugvoert naar de inlaat.De EGR werkt alleen bij deellast (dus zolang er geen turbo druk wordt opgebouwd). Zodra er voldoende turbo druk is, wordt de EGR gesloten. Dus bij half tot vollast (zodra er turbodruk is) komt er geen heet uitlaatgas meer in de inlaat (gelukkig niet!!). Dus van vermogens winst (of verlies) is geen spraken. Wel vermogenverlies als de EGR klep lekt of je het slangetje los neemt.Het EGR systeem doet meer als alleen een schonere verbranding leveren. Het nadeel van de moderne Tdi motoren is namelijk dat er een dusdanig hoog rendement is, dat de motor bij weinig belasting (stationair, stadsritten) nauwelijks op temperatuur komt. En een te koude motor vervuilt niet alleen de lucht door een slechtere verbranding, ook inwendig vervuilt deze sterk (condens in carter en de olie temperatuur blijft te laag om zijn zelfreinigende werking te doen). Door bij deellast een klein deel van de hete uitlaatgassen (ongeveer 10% van de totaal aangezogen lucht!!) te mengen met de koude (intercooler) inlaatlucht, warmt de motor sneller op. Voor de verbranding levert dit geen probleem, bij deellast is er toch een ruim lucht (dus zuurstof) overschot in de motor aanwezig.Beter voor het milieu. Beter voor de motor (blijft op temperatuur). Beter voor de berijder (ook de kachel doet het eerder). Dus afsluit?, controleer als je denkt dat het niet goed werkt eerst eens de juiste werking! En vervuiling is zelden afkomstig van de EGR. Meestal is dit "olie" aanslag uit de carter ventilatie!Land-Rover spreekt in zijn documentatie (en de RAVE CD ROM) uitsluitend over de NOx restrictie en niet over de opwarming ed.. Klopt. De NOx reductie is de PRIMAIRE functie. Het afkoelen is een basis probleem van elk TDi ontwerp. Komt door de "zwevende" verbranding in de zuigerbodem (heeft elke direct ingespoten diesel last van!) Bij de verbranding van kleine debiten raakt de "vuurbal" de cilinderwand en zuigerbodem niet meer, zodat deze afkoelen door de luchtstroom. Op de grens van vuur en koude lucht ontstaat een chemische reactie in de zuurstof molecule, met NOx productie als resultaat. Is ook één van de reden dat de 200 Tdi al snel niet meer aan de emissie eisen kon voldoen (wel eens een NOx waarde in een 200 TDi folder gevonden?) en ondermeer VW en Mercedes (voor de US markt reeds in 1989) een extra catalisator gingen monteren.Gevolg van een te koude verbranding, is de productie van NOx (als gevolg van het zuurstof overschot). Met uitlaatgas recirculatie sla je 2 vliegen in één klap. Je houd de omgevingslucht op temperatuur en je verminderd de hoeveelheid zuurstof (zit namelijk niet in uitlaatgas). Het gaat erg diep omdat dan ook de chemische reactie van een verbranding onder druk erbij moet komen.De sturing van de EGR klep komt uit het motor management en ontwerpers voegen daar, om uiteenlopende redenen, diverse extra parameters aan toe. Dat is de "mapping" welke de EGR stuurt. Bijvoorbeeld bij Land-Rover als deze langer als 30 sec stationair loopt, sluit de klep weer. Reden komt (denk ik, is geen info over) doordat bij een laag toerental ook de water circulatie langzaam wordt en hierdoor z.g.n Hotspots in het motorblok kunnen ontstaan (klein lokale oververhitting plaatsen, met stoombelletjes als gevolg). Hierdoor kan de koelwater druk oplopen. Enne, slangetje eraf is geen bekrachtiging meer (dus blijft de klem voor altijd gesloten). Als je dit doet, sluit het slangetje dan wel goed af. Met datzelfde vacuüm werkt ook je rembekrachtiger.In de nieuwste ontwikkelingen zien we straks ook de door een snaar aangedreven waterpompen langzamerhand vervangen worden door een elektrische waterpomp met een variabel toerental.Maar het is wel duidelijk, dat boven de 2850 rpm de EGR klep altijd gesloten is. Dus bij toerentallen hierboven zal er GEEN hete uitlaatgas meer naar de inlaat lopen. Hoeft ook niet, er is dan voldoende verbrandingswarmte. Dus nogmaals, vermogens winst??En ook de "trottle" positie levert zijn info. Dus bij diep op het gas sluit de EGR klep zich, ook bij een lager toerental als de aangegeven 2850 rpm.En dat van die bereider, is inderdaad wat overdreven. Hoewel, de laatste ontwikkelingen in de direct ingespoten dieselwereld zijn de montage van water "na"-verwarmers. Dit omdat het motorblok onvoldoende warmte produceert om de cabine vorstvrij te houden!!!Nox wordt gevormd door een hoge verbrandingstemperatuur en een overschot aan lucht. Door een gedeelte van het uitlaatgas terug te voeren daalt de verbrandingstemperatuur. Uitlaatgas heeft een hogere warmtecapaciteit en het aanwezige vocht koelt de lucht. Tevens is de hoeveelheid zuurstof minder. Uiteindelijk wordt de Nox uitstoot dus verlaagt.De hoeveelheid terug gevoerd uitlaatgas dient nauwkeurig geregeld te worden, er moet dus een terugkoppeling zijn. In het circuit zijn daartoe de MAF sensoren (Mass Air Flow) 2 en 8 geplaatst .

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin